Kako osnovati firmu

kancelarija i zaposleni za radnim stolom

Registracija pravnog lica prati niz postupaka i aktivnosti koje su uzajamno povezane. Ukoliko ste se opredeliti da pokrenete vlasiti posao i interesuje vas kako osnovati firmu, u redovima koji slede očekuje vas kratki vodič koji će vam definitivno biti od koristi prilikom kompletnog procesa registrovanja firme.

Na samom početku važno je napomenuti da Zakon o privrednim društvima Republike Srbije ne uvažava termin firma, iako je isti opšteprihvaćen u društvu. Radi lakšeg razumevanja, mi ćemo koristiti ovaj termin u tekstu, ali ponovno naglašavamo da zakonski nije prihvaćen.

Koje sve pravne forme privrednih subjekata postoje?

Pre nego što pokrenete postupak koji podrazumeva otvaranje firme, neophodno je da odlučite koja će biti pravna forma vašeg privrednog subjekta. Prema Zakonu o privrednim društvima Republike Srbije, na raspolaganju ćete imati nekoliko oblika organizovanja pravnih lica, odnosno: 

  1. Preduzetnik – registruje se kao oblik privrednog društva od strane jednog fizičkog lica. Kao preduzetnik se mogu registrovati sva nezaposlena lica, ali i osobe u radnom odnosu (kao preduzetnik iz radnog odnosa). Za sve troškove preduzetnici odgovaraju ličnom imovinom.
  2. Ortačko društvo – pravno lice sa dva ili više osnivača, u kojem svi članovi donose zajedničke poslovne odluke, dok za sve obaveze odgovaraju ličnom imovinom.
  3. Akcionarsko društvo – pravno lice sa osnovnim kapitalom koji se sastoji od akcija. Najmanja vrednost osnovnog kapitala akcionarskog društva ne sme da bude niža od 3.000.000 dinara.
  4. Komanditno društvo – mora imati najmanje dva člana, komanditora (odgovoran za obaveze društva srazmerno visini svog uloga) i komplementara (osnivač koji za obaveze društva odgovara neograničeno i celokupnom svojom imovinom).
  5. Društvo sa ograničenom odgovornošću (DOO) – društvo sa jednim ili više osnivača u kome svaki član ima udeo u osnovnom kapitalu. Najmanji iznos osnovnog kapitala je sto dinara. Članovi DOO su odgovorni za obaveze preduzeća samo do visine uplaćenog ili unetog uloga u društvo.

Naziv preduzeća

Kada odaberete pravnu formu, biće neophodno da razmislite o nazivu firme. Puno poslovno ime preduzeća mora biti u skladu sa smernicama i zakonskim ograničenjima i mora sadržati naziv firme, pravnu formu privrednog društva i mesto u kom je registrovano sedište firme. Primera radi, puno poslovno ime može glasiti ovako: ProAnima, DOO, Beograd. Kako ne bi došlo do poklapanja sa postojećim nazivima preduzeća, osnovna preporuka je proveriti dostupnost željenog naziva na sajtu APR-a. Bitno je istaći da je dostupna opcija registracije naziva.

Proces registrovanja firme

Prvi zadaci koji ćete morati da obavite prilikom procesa osnivanja preduzeća biće upis u privredni registar te podnošenje registracione prijave na propisanom obrascu APR-a. U roku od pet radnih dana (počevši od datuma prijema dokumentacije), agencija za privredne registre doneće odluku o tome da li je vaša prijava usvojena ili odbijena. Ukoliko ispunjavate sve propisane uslove, APR će doneti Odluku i Rešenje o osnivanju, koju će potom objaviti na svom zvaničnom sajtu. Nasuprot tome, ukoliko prijava bude odbačena, kompletan postupak prijave se mora ponoviti i ponovno platiti. 

Izbor šifre delatnosti

Još jedan važan korak prilikom procesa podnošenja prijave za registrovanje preduzeća jeste i izbor šifre pretežne delatnosti, odnosno navođene glavne delatnosti kojom će se firma baviti. Za određene šifre delatnosti postoje i sporedni poslovi kojima se pravno lice može baviti ukoliko ne postoje zakonska ograničenja. Ukoliko sporedna delatnost postane dominantna, Zakon nalaže da se ona mora preinačiti u pretežnu delatnost. U slučaju društva sa ograničenom odgovornošću to znači i promenu osnivačkog akta. 

Ako vas interesuje kako da održite poverenje klijenata i partnera, pročitajte ključne savete iz linkovanog teksta.

Elektronska prijava

Na sajtu Agencije za privredne registre još od 2018. godine postoji opcija elektronske registracije preduzetnika, kao i društva sa ograničenom odgovornošću. Ukoliko se opredelite za jedno od navedenih pravna lica, za eRegistraciju biće vam potrebno sledeće:

  • aplikacija za elektronsko potpisivanje i elektronski potpis
  • čitač elektronskih kartica
  • Visa, MasterCard ili Dina platna kartica.

U oba slučaja elektronsku prijavu može podneti buduće pravno lice ili pak punomoćjem ovlašćeno fizičko lice.

Koraci nakon osnivanja firme

Nakon dobijanja Rešenja o registraciji firme, očekivaće vas niz drugih koraka koje morate obaviti. Neki od takvih su i:

  • Izrada pečata firme 
  • Otvaranje računa u banci 
  • Prijava poreskoj upravi
  • Kvalifikovani elektronski potpis
  • Donošenje odluke o ulasku u sistem PDV-a
  • Izbor knjigovodstvene agencije

Ukoliko vas interesuje koja agencija pruža najbolje knjigovodstvene usluge, posetite linkovanu stranicu. Nadamo se da će vam naši saveti pomoći da na što jednostavniji način uplovite u poslovne vode. Želimo vam svu sreću!